Πέμπτη 21 Ιουλίου 2011

Στα 109 δις ευρώ το νέο πακέτο στήριξης της Ελλάδας - Το EFSF θα επαναγοράζει ομόλογα και θα ενισχύσει με 25 δις τις τράπεζες - Η ΕΚΤ θα εγγυάται τα collaterals - Αντισταθμίζουν τον κίνδυνο του selective default

 Στα 109 δις διαμορφώνεται το νέο πακέτο στήριξης της Ελλάδας, μετά τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στη Σύνοδο Κορυφής. Το νέο δάνειο θα φέρει επιτόκιο 3,5% χαμηλότερο σε σχέση με το 4,2% της τράχουσας περιόδου. Το νέο πακέτο θα αποτελείται από 50 δις ως το 2014 που θα είναι η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα και από επέκταση της ωρίμανσης των ομολόγων από 15-30 χρόνια.Εν τω μεταξύ, σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Nicolas Sarkozy τόνισε πως αν υπάρξει selective default από τους οίκους αξιολόγησης για την Ελλάδα, αυτομάτως οι ευρωπαϊκές αρχές θα επέμβουν με εγγυήσεις για τις τράπεζες και την ΕΚΤ. "Οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεσμεύονται για ένα πανευρωπαϊκό fund με τη δυνατότητα να συμβάλλει στην κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών. Ο ίδιος προσέθεσε πως "το EFSF θα μπορεί να επεμβαίνει στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά ομολόγων" ενώ έκανε λόγο για στήριξη της Ευρωζώνης στην Ελλάδα, καθώς πρέπει να προστατευθεί το ευρώ, που είναι το πιο σημαντικό επίτευγμα της ΕΕ. Στο μεταξύ, το πρόβλημα που έχει προκύψει με την ευρωπαϊκή κεντρική τράπεζα φέρεται να αντιμετωπίζεται.


Εν τω μεταξύ, σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος της Γαλλίας, 
Nicolas Sarkozy, τόνισε πως αν υπάρξει selective default από τους οίκους αξιολόγησης για την Ελλάδα, αυτομάτως οι ευρωπαϊκές αρχές θα επέμβουν με εγγυήσεις για τις τράπεζες και την ΕΚΤ. "Οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεσμεύονται για ένα πανευρωπαϊκό fund με τη δυνατότητα να συμβάλλει στην κεφαλαιακή ενίσχυση των τραπεζών. Το EFSF θα μπορεί να επεμβαίνει στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά ομολόγων", συμπλήρωσε ο Sarkozy, ενώ έκανε λόγο για στήριξη της Ευρωζώνης στην Ελλάδα, καθώς πρέπει να προστατευθεί το ευρώ, που είναι το πιο σημαντικό επίτευγμα της ΕΕ. Στο μεταξύ, το πρόβλημα που έχει προκύψει με την ευρωπαϊκή κεντρική τράπεζα φέρεται να αντιμετωπίζεται. "Ο ιδιωτικός τομέας θα συμμετάσχει, με την εθελοντική μείωση των επιτοκίων και την επεκταση της ωρίμανσης των ελληνικών ομολόγων", επισήμανε ύστερα.
Ακόμη, ο Ιταλός Πρωθυπουργός, Silvio Berlusconi, τόνισε πως

Νωρίτερα το bankingnews.gr έγραφε:
Αγκάθι στις διαπραγματεύσεις της συνόδου κορυφής, η οποία μπορεί να μην αποφασίσει σήμερα εν τέλει την τελική διαμόρφωση του πακέτου στήριξης της Ελλάδας, αποτελεί ο τρόπος διασφάλισης των κεφαλαίων που εχει διαθέσει η ΕΚΤ για την αγορά των ελληνικών ομολόγων, καθώς φαίνεται ότι ζητά εγγυήσεις από το EFSF  ώστε να διακρατήσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει ύψους 48 δις τα οποία δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη σε ποιά από τις  παραμέτρους (swap, rollover, επαναγορά) του σχεδίου θα μπορούσαν να ενταχθούν κα με ποιούς όρους. Παράλληλα η ΕΚΤ ζητάει το EFSF να καταστεί εγγυητής σε τυχόν απώλειες από ελληνικά ή άλλα περιφερειακά ομόλογα, ενώ σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες αναμένεται να δέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως εγγυήσεις.
Το EFSF θα διαδρματατίσει κομβικό ρόλο,  για την αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης χρέους και τη σταθερότητα τόσο του ελληνικού όσο και του ευρωπαϊκού τραπεζικού κλάδου, καθώς θα παρεμβαίνει στη δευτερογενή αγορά ομολόγων ενώ θα εμπλακεί στη διαδικασία επιμήκυνσης (roll over) των ελληνικών ομολόγων. Ακόμη παραμένει άγνωστο το ποσό που θα έχει στη διάθεση του το Ταμείο, αφού θα ενισχύσει κεφαλαιακά τις τράπεζες της ευρωζώνης και θα μπορεί να επεμβαίνει προληπτικά στην πιστή εφαρμογή των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής των χωρών.Ωστόσο, αυτές οι προτάσεις φαίνεται ότι θα καταστήσουν αναπόφευκτη την αξιολόγηση της Ελλάδας σε βαθμολογικό καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας, δηλαδή "selective default", με παράλληλο ενδεχόμενο, βεβαια να ισχύσει μόνο για λίγες μέρες, όπως θέλουν ευρωπαϊκές πηγές. Κάτι τέτοιο σαφώς αποτελεί μεγάλο ρίσκο.
Το selective default αποτελεί βαθμολογικού τύπου χρεοκοπία την οποία θα οριοθετήσουν οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης Moody's, Fitch και S&P. Εάν τελικώς οι προτάσεις συζητούνται στη σύνοδο κορυφής οδηγήσουν σε SD αυτό θα μπορούσε να συμβεί μέσα στις επόμενες 24 ώρες.
Την ίδια ώρα έχουν ήδη αρχίσει να διαρρέουν οι πρώτες πληροφορίες για το κείμενο συμπερασμάτων  στη Σύνοδο, με την ΕΚΤ να φαίνεται ότι έχει αποδεχτεί τελικά την πιθανότητα να οδηγηθεί η Ελλάδα σε Selective Default. Μέχρι τώρα έχει γίνει γνωστό ότι το επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας θα διαμορφωθεί στο 3,5% με σημαντική εμπλοκή και διεύρυνση του ρόλου του EFSF στη διαχείριση του ελληνικού χρέους, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι θα παρασχεθούν εγγυήσεις στα ελληνικά ομόλογα ακόμη και αν υπάρξει αξιολόγηση χρεοκοπίας. Τα σενάρια της τελευταίας στιγμής θέλουν να μην οριστικοποιείται το μέγεθος του νέου πακέτου στη σημερινή Σύνοδο.
Στο μεταξύ, εθελοντική συμμετοχή ιδιωτικών τραπεζών στο ελληνικό χρέος στα 17 δις ευρώ φέρεται να συζητείται στα πηγαδάκια της Συνόδου Κορυφής, σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt.
Πιο συγκεκριμένα, και ενώ οι τραπεζίτες της Συνόδου έχουν αποσυρθεί και συνεδριάζουν, εξετάζεται το εξής ενδεχόμενο, υπό τις προϋποθέσεις οι ιδιωτικές τράπεζες να έχουν την επιλογή να μετατρέψουν τα ελληνικά τους ομόλογα (που ωριμάζουν στο τέλος του 2014), σε νέα ομόλογα διαρκείας 30 ετών ή να πουλήσουν τα ομόλογα τους στο EFSF, χάνοντας, ωστόσο, το 20% της ονομαστικής τους αξίας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις παραμέτρους που έχουν διαρρεύσει:
Για το χρέος:
-Το επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας από το EFSF θα μειωθεί στο 3,5%, από το 4,2% που είναι τώρα
-Οι όροι του ρόλου του EFSF θα εφαρμοστούν και στην Πορτογαλία και στην Ιρλανδία
-Νέα επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής του νέου δανείου των 110 δις. ευρώ για τουλάχιστον 15 χρόνια
-Το swap ή το roll over των ελληνικών ομολόγων θα αφορά αυτά που λήγουν μέχρι και το 2020, και θα μετατραπούν σε 30ετή
Για τις τράπεζες:
-Το EFSF θα μπορεί να ενισχύει κεφαλαιακά τον τραπεζικό κλάδο μέσω δανείων προς τις κυβερνήσεις.
-Το κόστος επανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών θα φτάσει τα 25 δις. ευρώ
Οι προτάσεις του Ινστιτούτου Διεθνούς Χρηματοοικονομικής (IIF)
-Τρεις οι παράμετροι συμμετοχής των ιδιωτών στο σχέδιο της Ελλάδας: επαναγορά, roll over, ανταλλαγή (swap)
-Συμμετοχή στο πρόγραμμα του 90% των ιδιωτών
-Θα ανταλλαγούν ομόλογα ύψους 135 δις. ευρώ με νέα διάρκειας 30 ετών
-Αύξηση της μέσης περιόδου ωρίμανσης από τα 6,8 χρόνια στα 19,8 χρόνια
-Δημιουργία ταμείου 30-40 δισ. με τη συμμετοχή του EFSF, του ΔΝΤ και άλλων θεσμικών εκτός ΕΕ
-Θα απαιτηθεί παροχή εγγυήσεων πιθανόν μέσω CDS
Στο τέλος του τριετούς προγράμματος το ελληνικό χρέος δεν θα βρίσκεται στο μεγαλύτερο μέρος του σε χέρια θεσμικών αλλά σε ένα συνδυασμό δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, σύμφωνα με το IIF.
Σύμφωνα με το κείμενο των συμπερασμάτων το EFSF θα μπορεί να:
- να παρεμβαίνει στη βάση ενός προληπτικού προγράμματος, με επαρκείς προϋποθέσεις
- να χρηματοδοτήσει την ανακεφαλαιοποίηση των χρηματο-οικονομικών οργανισμών μέσω δανείων προς κυβερνήσεις, περιλαμβανομένων προς χώρες που δεν συμμετέχουν σε πρόγραμμα
- να παρεμβαίνει στις δευτερογενείς αγορές στη βάση ανάλυσης της ΕΚΤ που θα αναγνωρίζει την ύπαρξη εξαιρετικών περιστάσεων και μια ομόφωνη απόφαση των χωρών-μελών του EFSF.
Σημειώνεται εδώ, πως σύμφωνα με μία νέα παράμετρο πηγές θέλουν την ΕΚΤ να δημιουργεί ειδικό λογαριασμό στον οποίο θα χρησιμοποιεί το EFSF ως εγγύηση.
Στο μεταξύ, εξαίρεση του τραπεζικού φόρου από το μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας αποφασίστηκε στη διάρκεια της χθεσινοβραδινής συνάντησης των ηγετών της Γερμανίας και της Γαλλίας, η οποία κατέληξε σε συμφωνία για την Ελλάδα.
«Θα πρέπει να υποθέσετε ότι δεν θα υπάρξει τραπεζικός φόρος» δήλωσε ευρωπαϊκή πηγή στο Reuters, προσθέτοντας ότι ο πρόεδρος της ΕΚΤ συμφωνεί με αυτήν τη θέση.
Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να τεθεί στην Ελλάδα η αξιολόγηση του selective default δηλαδή της βαθμολογικής χρεοκοπίας αν και διαβεβαίωσε ότι θα κάνουν τα πάντα για να το αποφύγουν, ο πρόεδρος του Eurogroup, Z. C. Juncker, επισημαίνοντας ότι κατά τη χθεσινή συνάντηση βρέθηκε κάποια κοινή γραμμή πλεύσης μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας, ενώ οι λεπτομέρειες του νέου πακέτου της Ελλάδας θα συζητηθούν στην σύνολο κορυφής.
Την ίδια ώρα, γαλλικές πηγές αναφέρουν ότι το σχέδιο συμφωνίας της σημερινής Συνόδου Κορυφής των ευρωπαίων ηγετών προβλέπει περικοπή του δημοσίου χρέους της Ελλάδας και κινδυνεύει να συνεπάγεται «στάση πληρωμών».

Τι θα αποφασιστεί για τις τράπεζες

Στα 25 δισ. ευρώ προσδιορίζονται οι πραγματικές κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών, σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από ευρωπαϊκές πηγές. Όμως εάν αυτή η πληροφορία είναι βάσιμη, θα πρέπει να διευκρυνιστεί ότι: Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 35 δισ. κεφάλαια, κατέχουν 54 δισ. ομόλογα, και για να χρειαστούν 25 δισ. νέα κεφάλαια πιθανόν να υπάρξει haircut ύψους 50%. Άρα κατ' ουσίαν στο τέλος της όλης διαδικασίας φαίνεται ότι οι ελληνικές τράπεζες θα κληθούν να πληρώσουν μεγάλο μέρος της ελληνικής κρίσης χρέους.
Κομβικός θα είναι ο ρόλος του προσωρινού ταμείου στήριξης για τις ελληνικές τράπεζες, καθώς μέσω αυτού πιθανότατα θα δοθούν δύο δυνατότητες: Η επαναγορά ή η ανταλλαγή ελληνικών ομολόγων. Σε μία τέτοια περίπτωση το EFSF θα στηρίξει τον ελληνικό κλάδο, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί ξεχωριστό δάνειο στην ελληνική κυβέρνηση που θα διατεθεί για την ενίσχυση του.

Μπαράζ δηλώσεων από τους Ευρωπαίους
Αυτή την ώρα προσέρχονται στις Βρυξέλλες οι ευρωπαίοι αρχηγοί για την κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής που ξεκινάει σε λίγη ώρα.
Ο καγκελάριος της Αυστρίας Werner Feynman δήλωσε ότι η ευρωζώνη θα στηρίξει την Ελλάδα ενώ εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι θα υπάρξει πρόοδος στη βελτίωση των όρων δανεισμού της Ιρλανδίας. "Η σημερινή έκτακτη Σύνοδος Κορυφής της Ευρωζώνης στις Βρυξέλλες θα κάνει ένα σημαντικό βήμα σε συγκεκριμένες βοήθειες για την Ελλάδα", τόνισε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας συγχρόνως πως δεν αναμένει ότι σήμερα θα λυθούν όλα τα προβλήματα της Ευρωζώνης, όπως μεταδίδει στα απογευματινά της δελτία ειδήσεων η δημόσια Αυστριακή Τηλεόραση.
"Οι Έλληνες έχουν επικυρώσει τόσο στην κυβέρνηση όσο και στη Βουλή, τις προϋποθέσεις που τους έχουμε θέσει και τώρα θα πρέπει να επιμηκυνθούν οι χρόνοι κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορέσουν να τις υλοποιήσουν".
Επιπλέον, ο Feynman τόνισε πως "θα πρέπει να τεθούν κατά τέτοιο τρόπο σε εφαρμογή προγράμματα, τα οποία έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα πρόγραμμα "Μάρσαλ", ώστε η Ελλάδα να μπορέσει να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις με τις οποίες θα ανακάμψει η οικονομία της".
Ο Αυστριακός καγκελάριος επανέλαβε την υποστήριξή του στην καθιέρωση ενός φόρου των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών και στη σύσταση ενός ευρωπαϊκού οίκου αξιολόγησης, σημείωσε, όμως, πως δεν υπολογίζει ότι θα μπορέσουν να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις κατά τη σημερινή Σύνοδο Κορυφής.
Ο Ολλανδός υπουργός Οικονομικών, Jan Kees De Jager, δήλωσε ότι η Γερμανία και η Γαλλία συμφώνησαν ότι μια επιλεκτική χρεοκοπία της Ελλάδας είναι δυνατή, γεγονός που μπορεί να επιτρέψει τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην επίλυση της κρίσης χρέους της χώρας.
Ο De Jager είπε ότι εξετάζεται ακόμα ένα ευρύ φάσμα επιλογών για το πώς οι τράπεζες θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους, περιλαμβανομένης της ανταλλαγής υφιστάμενων ομολόγων σε τιμή κάτω από την ονομαστική αξία τους με ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας.
«Η απαίτηση να αποφευχθεί μια επιλεκτική χρεοκοπία εγκαταλείφθηκε», είπε ο De Jager.
Εν τω μεταξύ, έντονες είναι οι ανησυχίες και στη Βρετανία για την κατάσταση που διαμορφώνεται. Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, George Osborne, κάλεσε τους ηγέτες της Ευρωζώνης να ελέγξουν την κρίση χρέους στη σημερινή σύνοδό τους στις Βρυξέλλες, προειδοποιώντας ότι σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να προκληθεί μία οικονομική κρίση τόσο σοβαρή όσο αυτή του 2008.
Μάλιστα, σε συνέντευξή που έδωσε στην εφημερίδα Financial Times, ο Osborne είπε ότι είναι «πολύ ανήσυχος» για το ενδεχόμενο να τεθεί εκτός ελέγχου η κρίση της Ευρωζώνης, προσθέτοντας ότι αυτό αποτελεί μία πρόσθετη απειλή για την ήδη δύσκολη οικονομική κατάσταση της Βρετανίας.
Παρότι εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι θα γίνει πρόοδος στη σημερινή Σύνοδο Κορυφής, η δήλωση αυτή καθεαυτή που παραπέμπει στο 2008 φανερώνει την αγωνία και της Βρετανίας για τις εξελίξεις.
Αν και δεν άσκησε άμεσα κριτική στη Γερμανία, ο Βρετανός υπουργός τόνισε την ανάγκη μεγαλύτερης ολοκλήρωσης στην Ευρωζώνη, προσθέτοντας ότι η πρόταση των ευρωομολόγων αξίζει να εξετασθεί σοβαρά.
Παράλληλα, ο Osborne τάχθηκε υπέρ της συμμετοχής των ιδιωτών στο κόστος της αντιμετώπισης της κρίσης χρέους και υπέρ της επέκτασης του ρόλου του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ), ώστε να περιλαμβάνει και την αγορά ελληνικών ομολόγων, ενώ απέρριψε την πρόταση για την επιβολή φόρου στις ευρωπαϊκές τράπεζες.

Νωρίτερα το www.bankingnews.gr ανέφερε:
Με βάση τις παραμέτρους που φαίνεται ότι εξετάζοντια για την ελληνική κρίση χρέους θα χορηγηθεί νέο δάνειο που θα έχει εύρος μεταξύ 55 και 71  δις ευρώ το οποίο θα φέρει μια καινοτομία. Θα φέρει επιτόκιο 2,5% -3% σε σχέση με το 4,2% που είναι το υφιστάμενο. Η διάρκεια του νέου δανείου θα είναι 8ετής.
Θα υπάρξει εμπλοκή των ιδιωτών. Το IIF έχει αποσαφηνίσει ότι οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα είναι σειρά εναλλακτικών σχεδίων.
Με βάση ελληνικές τραπεζικές πηγές.
Οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί είναι
1)Επαναγορά χρέους για ομόλογα που λήγουν είτε έως το 2014 είτε έως το 2019 από την αγορά. Η επαναγορά πιθανότατα να αφορά το 20% του ελληνικού χρέους.
2)Επαναγορά χρέους από την ΕΚΤ μέσω δανείου που θα λάβει η Ελλάδα από το EFSF ή αγοράζοντας ελληνικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ ύψους 48 δισ  απευθείας από το EFSF. Στόχος είναι οι επαναγορές να φθάσουν το 20% του χρέους ή 70 δισ ευρώ.
3)Έκδοση νέων ομολόγων από την Ελλάδα που θα αντικαταστήσει ομόλογα στην λήξη τους το κλασσικό rollover με νέα ομόλογα διάρκειας έως και 30 χρόνια. Στο σκέλος αυτό υπάρχει χρονικές ζώνες από 5 έως 30 χρόνια
4)Είναι ασαφές ποιας μορφής θα είναι η πρόταση για έμμεσο haircut δηλαδή το ελληνικό δημόσιο να ζητήσει από κατόχους ομολόγων να αντικαταστήσουν με νέα ομόλογα τρέχουσας αξίας και με εγγυητή το ESFS. To θέμα αυτό δεν έχει διευκρινιστεί και παραμένει ασαφές.
Από τις λύσεις που προτείνονται  οδηγούν σε selective default.
5)Επιβολή τραπεζικού φόρου για την διάσωση των αδύναμων χωρών αλλά το μέτρο αυτό ήδη προκαλεί ισχυρές αντιδράσεις αλλά για λόγους εντυπώσεων θα μετατεθεί για το μέλλον. Αν υπάρξει τραπεζικός φόρος στο μέλλον θα είναι της κλίμακας 0,0025%.

Η Γαλλογερμανική συμφωνία

Γερμανία και Γαλλία κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μέχρι αργά χθες τη νύχτα για την ανεύρεση μίας λύσης για το ελληνικό ζήτημα, με την οποία θα είναι σύμφωνες και οι δύο χώρες. Η από κοινού απόφαση των Merkel και Sarkozy βρήκε την αποδοχή του προέδρου της ΕΚΤ, Jean Claude Trichet, γεγονός που σημαίνει ότι το περιεχόμενο της συμφωνίας τυγχάνει της εγκρίσεως και από την ΕΚΤ.
Το πακέτο που συζητούν, μετά και την αποφασιστική και καθοριστική παρέμβαση της Κομισιόν, περιλαμβάνει 71 δισ. ευρώ σε κεφάλαια διάσωσης από τους διεθνείς πιστωτές, έσοδα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την επαναγορά του 20% των εκκρεμών χρεών 350 δισ. ευρώ της Ελλάδας, ενώ σύμφωνα με πηγές της ΕΕ, δεν θα υπάρξει φορολόγηση του τραπεζικού κλάδου στο δεύτερο πακέτο στήριξης της Ελλάδας. To σχέδιο περιλαμβάνει παράλληλα την ανταλλαγή ομολόγων, το οποίο, όμως, θα αποθαρρύνει τους ιδιώτες πιστωτές της Ελλάδας να ανταλλάξουν τα ομόλογα που κατέχουν με νέα 30ετή ομόλογα.
Μέχρι τελευταίας στιγμής το σημείο της διαφωνίας των δύο ηγετών ήταν η πολιτική απαίτηση της Γερμανίας για τη συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών στο δεύτερο αυτό πακέτο στήριξης, με κίνδυνο να εκληφθεί ως "στάση πληρωμών" της Ελλάδας.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στη Σύνοδο Κορυφής θα συμμετάσχουν και οι ιδιώτες τραπεζίτες, όπου και θα δοθεί το "πράσινο φως" για τη συμμετοχή τους στο νέο σχέδιο διάσωσης της Ελλάδας.

Το ελληνικό χρέος και η ευρωπαϊκή ενοποίηση
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και σημερινό άρθρο – γνώμης στη Wall Street Journal αναφορικά με τη στάση που κρατά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απέναντι στην Ελλάδα και στο ενδεχόμενο χρεοκοπίας, καθώς όπως υποστηρίζουν οι αρθρογράφοι David Mackie και Geg Fuzesi στην ατζέντα της ΕΚΤ δε βρίσκεται μόνο η οικονομική πολιτική της Ευρωζώνης, αλλά και η πολιτική αυτή καθεαυτή.
Όπως υποστηρίζουν, υποθέτοντας ότι η Ελλάδα καταφέρνει να αποφύγει τη χρεοκοπία, θα συνεχίσει να παίρνει μεγάλα δάνεια από την τρόικα. Αν αυτό συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση της οικονομικής ενοποίησης, κάτι που φυσικά επιθυμεί η ΕΚΤ.
Οι αρθρογράφοι τονίζουν ότι είναι εξαιρετικά απίθανο η Ελλάδα να καταφέρει να μπει στις αγορές για μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε και τα δάνεια της χώρας από τους επίσημους δανειστές θα συνεχίσουν να αυξάνονται και από την αγορά να μειώνονται. Αν, λοιπόν, η πολιτική αυτή συνεχιστεί, τότε έως το τέλος της δεκαετία, η Ελλάδα δε θα χρωστάει στην αγορά.
Όπως υποστηρίζουν ουδείς αντιστέκεται στην ανάγκη πώλησης περιουσιακών στοιχείων, ενώ παράλληλα η ΕΚΤ αντιστέκεται σε οποιαδήποτε λύση που θα έβαζε την Ελλάδα σε καθεστώς «επιλεκτικής χρεοκοπίας» από τους οίκους αξιολόγησης.
Όμως, όπως λένε χαρακτηριστικά, η αναδιάρθρωση δεν είναι ένα κόκκινο φως στο on ή στο off. Έχει πολλές παραμέτρους και στόχος της επέκτασης της περιόδου ωρίμανσης των ομολόγων είναι να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι.
Το ενδεχόμενο αναδιάρθρωσης θα έχει άμεσες επιπτώσεις στο ισολογισμό της ΕΚΤ., αλλά δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν θα συμβεί το ίδιο σε περίπτωση επέκτασης της περιόδου ωρίμανσης των ομολόγων.
Πάντως, η ΕΚΤ έχει βάλει την «κόκκινη γραμμή» της στο ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί η όποια λύση «επιλεκτική χρεοκοπία». Μάλιστα, σε περίπτωση που σταματήσει να χρηματοδοτεί τις ελληνικές τράπεζες, τότε φαντάζει πιθανή μία λύση «αλά Ιρλανδία».
Οι αρθρογράφοι υποστηρίζουν ότι οι ανησυχίες για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, καθώς και ο ισολογισμός της ΕΚΤ δεν εξηγούν επαρκώς την αντίθεσή της στην αναδιάρθρωση.
Όμως, οι δηλώσεις το τελευταίο διάστημα αξιωματούχων της ΕΚΤ δείχνουν ότι το θέμα είναι και πολιτικό, κάτι που ξεκαθάρισε και σε πρόσφατη ομιλία του ο ίδιος ο Ζαν-Κλωντ Τρισέ.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η ΕΚΤ δε θα έπρεπε να έχει άποψη, καθώς δουλειά της είναι να διασφαλίσει τη σταθερότητα των τιμών και όχι να προωθεί την οποιαδήποτε πολιτική, ακόμη και σε ό,τι αφορά στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Τα ομόλογα που κατέχουν οι ευρωπαϊκές τράπεζες
Ποσά σε δις ευρώ
Τράπεζες
Ελλάδα
Πορτογαλία
Ιρλανδία
Ισπανία
Ιταλία
Barclays
0,166
1,170
0
7,596
8,096
HSBC
1,319
1,006
0,287
20,32
9,927
RBS
1,199
0,287
0,454
1,460
7,029
BNP
5,239
2,3
0,629
4,980
27,988
BPCE
1,335
0,354
0,341
1,004
5,447
C.Agricole
0,655
1,193
0,157
3,892
10,754
S.G.
2,837
0,902
0,980
4,775
8,815
Deutsche
1,773
0,175
0,530
2,647
7,688
Commerz.
3,065
0,989
0,032
4,043
11,691
Dekabank
0,087
0,032
0,030
0,180
0,274
DZ Bank
0,731
1,014
0,051
4,185
2,744
WGZBank
0,316
0,460
0,222
1,170
1,402
WestLB
0,343
0
0,035
0,746
1,103
Bayerische
0,145
0
0,020
0,662
0,515
Erste bank
0,345
0,105
0,040
0,140
0,602
Raiffeisen
0,002
0,002
0
0,003
0,441
KBC
0,444
0,159
0,269
1,419
5,569
Dexia
3,462
1,927
0
1,455
1,672
Unicredit
0,673
0,094
0,058
1,940
49,071
Intesa
0,620
0,073
0,114
0,810
60,152
ABN Amro
0
0
0,128
0,109
1,311
ING
0,746
0,759
0,092
1,945
7,663
Σύνολο
25,502
13,001
4,469
65,481
229,954
Πηγή stress test τραπεζών
Πηγή  www.bankingnews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου